Lukion KUV4-kurssin tehtävät ennakkoon nettiin

AIHE: Taide kertoo sinusta – postmodernistinen tarinani

Kuvaus: Kokoa oma kuvallinen historiasi. Etsi valokuvia, piirrä ja maalaa muistoja elämäsi varrelta ja toteuta niistä oma tarinasi. Voit miettiä, mitä esineet kertovat sinusta? Mitä muistat lapsuudestasi? Mitä tulet muistamaan tästä ajanjaksosta vuosikymmenten jälkeen? Mitkä muistot muovaavat minuutesi? Tee kollaasi, piirros, maalaus, valokuva tai sekatekniikkatyö. Lisäpisteiden toivossa voit liittää teokseen kuvan/piirustuksen/maalauksen itsestäsi.


AIHE: Taidekuvan sanoma omaksi sanomakseen – kuvan intertekstuaalisuus

Kuvaus: Etsi mieleisesi taidehistorian tunnettu teos. Mieti sen sanomaa ja ulkoista se sanoiksi erilliselle paperille. Unohda alkuperäinen teos, josta sanoman havaitsit. Tee oma taideteoksesi, joka välittää saman sanoman. Lopuksi vertaa omaa taideteostasi siihen, josta sanoman omaksuit ja kirjoita parilla lauseella, miten sanoma muuttui työskentelyn aikana ja miten erotettavissa sanomien samankaltaisuus on teoksissa. (Kts. Taidehistoriaa helposti -linkki oikealla olevasta sivupalkista, jos on vaikeuksia löytää taidekuvia.)

AIHE: Fiktiivinen triptyykki itsestä

Kuvaus: Tee haluamasi kokoinen triptyykki haluamallasi tekniikalla. Ensimmäisessä triptyykin osassa kuvaat runsaasti värejä käyttäen itsesi 4-vuotiaana vanhempien silmin nähtynä. Toisessa osassa kuvaat kahdella värillä itsesi 14-vuotiaana opettajan silmin nähtynä. Kolmannessa osassa kuvaat yhdellä värillä itsesi 40-vuotiaan työtoveriesi silmin.

AIHE: Käsikirjoitus

Kuvaus: Valitse alla olevista aiheista yksi tai keksi omasi. Tavoitteena on kertoa tarina otsikosta ainoastaan kolmen kuvan avulla. Sommittele kaikki kolme kuvaa A2- tai A3-paperille. Tekniikka vapaa.

1. Keikalla

2. Yötaksissa

3. Ajan kanssa kilpaa



LISÄTEHTÄVÄ: Laulu kuvaksi

Kuvaus: Kerro haluamasi laulun kertoma tarina yhdellä kuvalla. Sanoja teoksen osana saa käyttää. Teos on mustavalkoinen, tekniikka ja koko vapaa. Käy katsomassa tämä video, niin ymmärrät, miten kuva voi tukea ääntä.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Annat aika vapaat kädet, voiko mitään työtä toteuttaa animaationa?

Henri Mattila kirjoitti...

Jos osaa perustella valintansa hyvin, totta kai voi tehdä jonkun työn animaationakin, sillä animaatiohan on runsaasti still-kuvia ohjelmoitu näkymään nopealla tahdilla. Esimerkiksi lisätehtävään animaatio sopisi oikein hyvin. Ja kuten aloituskerralla sanoinkin, pääpaino ei ole tällä kurssilla niinkään tekniikoissa, vaan kuvallisissa sisällöissä, joita pyrimme kurssilla pohtimaan.